امروزه در هر خانه‌ و آشپزخانه‌ای ظروف تفلون یا به عبارتی ظروف نچسب وجود دارد و اغلب خانواده‌ها از این ظروف برای طبخ غذا استفاده می‌کنند. با توجه به قیمت نسبتا بالای ظروف تفلون، نگهداری از ظروف تفلون به صورت درست و صحیح کاری منطقی به نظر می‌رسد. اگر دوست دارید، طول عمر ظروف نچسب خود را افزایش دهید، مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود. گروه تحقیقاتی ظروف نچسب کویر یزد ما چند نکته کلی برای نگهداری از ظروف تفلون یا نچسب جمع‌آوری کرده‌ایم که در ادامه آن‌ها را شرح خواهیم داد.

افزایش طول عمر ظروف تفلون

نکاتی ساده اما مهم وجود دارد که رعایت آن‌ها نگهداری از ظروف نچسب را راحت‌تر می‌کند. اگر می‌خواهید ظروف نچسب شما دوام بیاورند، مهم است که از آن‌ها به خوبی مراقبت کنید.

نگهداری از ظروف تفلون:

در گام اول باید دستورالعمل‌های شرکت سازنده را به دقت مطالعه کنید زیرا آن‌ها دستورالعمل‌های مراقبت خاصی دارند که می‌تواند بین برندها متفاوت باشد. برند ظروف نچسب کویر هم برای مراقبت و نگهداری بهتر از ظروف تفلون نکاتی را پیشنهاد می‌دهد.

  • چگونه ظروف تفلون را تمیز کنیم

با مراقبت و تمیز کردن مناسب ظروف تفلون، دوام آن‌ها را برای سال‌های زیادی افزایش خواهد داد.  از این نکات در هنگام تمیز کردن ظروف تفلون استفاده کنید تا سطح آن‍‌ها آسیب نبیند.

نکاتی در مورد نحوه‌ی شستشوی ظروف تفلون یا ظروف نچسب:

پیشنهاد می‌شود، از ظروف نچسب در ماشین ظرف‌شویی استفاده نشود، زیرا  دمای داغ و مواد شوینده استفاده شده در ماشین ظرفشویی می‌تواند به سطح ظروف آسیب برساند.

هنگام تمیز کردن تابه های نچسب، هرگز نباید از ابزارهای تیز مانند سیم ظرفشویی استفاده کرد زیرا این ابزار منجر، به صدمه دیدن و خش‌دار شدن ظرف خواهد شد. معمولاً یک شستشوی سریع با مایع ظرفشویی و یک پارچه یا اسفنج نرم برای تمیز کردن ظروف تفلون کافی است.

اولین نکته برای افزایش طول عمر ظروف تفلون شستن صحیح آن‌هاست.

  • قبل از استفاده ظروف تفلون جدید، آن را بشویید.

قبل از استفاده از هر ظروف تفلون جدید، در ابتدا آن را به وسیله‌ی آب گرم و مایع ظرفشویی خوب بشویید و سپس خشک کنید. پس از آن، روکش باید با مقدار کمی روغن چرب شود،  بعد از گذشت چند ساعت، ظروف آماده استفاده در پخت‌و‌پز است.

  • از وسایل آشپزی مناسب استفاده کنید.

ظروف تفلون امروزی از دوام بیشتری نسبت به ظروف گذشته برخوردارند، اما همچنان باید با ملایمت با آن‌ها رفتار کنید. در حین استفاده از این ظروف، وسایل تیز مانند چاقو را به کار نبرید و مراقب باشید که سطح نچسب را با نوک تیز خراش ندهید. ظروف تفلون در طول سال‌ها قطعا قوی‌تر شده‌اند، اما اگر مراقب نباشید، هنوز هم روکش آن آسیب خواهد دید. به طور معمول باید از برخورد ابزار فلزی با ظروف تفلون خودداری کنید.

قاشق‌های چوبی و سیلیکونی به دلیل نداشتن لبه‌ی تیز بهترین گزینه برای استفاده در ظروف تفلون هستند.

  • ظروف تفلون را بیش از حد گرم نکنید.

می‌توانید با استفاده از حرارت کم و متوسط ​​هنگام آشپزی به ماندگاری پوشش نچسب کمک کنید. گرمای زیاد می‌تواند به مرور زمان به پوشش آسیب برساند و در دماهای بسیار بالا (معمولاً در حدود 600 درجه فارنهایت)، تفلون قادر خواهد بود، گازهای مضری را آزاد کند.

با این حال، رسیدن به آن سطح از حرارت روی اجاق گاز بسیار بعید است.

برای نکهداری از ظروف تفلون، آن را در حالی که خالی است، گرم نکنید. قبل از اینکه مشعل گاز را روشن کنید، همیشه باید روغن، آب یا غذا در آن باشد. این کار به دوام بیشتر پوشش نچسب کمک می‌کند.

  • تفلون داغ را به صورت ناگهانی سرد نکنید

ظروف تفلون نباید در معرض تغییر دمای شدید قرار گیرد، بنابراین قرار دادن آن بلافاصله پس از استفاده در زیر آب سرد یا گذاشتن در جایی خنک مانند یخچال اکیداً ممنوع است. این یک اشتباه بزرگ اما رایج است. نقض این قانون منجر به ایجاد آسیب در روکش ظروف خواهد شد، در نتیجه طول عمر ظروف تفلون کاهش پیدا کند.

بهتر است ابتدا ظروف در معرض هوای محیط قرار دهید تا به آرامی سرد شود.

نکته‌ی کلیدی:

بهتر است بعد از چند ماه استفاده از ظروف تفلون، آن‌ها را مجددا برای افزایش طول عمر ظروف تفلون، بعد از هر بار شستشو آن را با چند قطره روغن چرب کنید و بعد از گذشت 20 الی 30 دقیقه مجددا ظروف را بشویید و خشک کنید.

سخن آخر:

با نگهداری از ظروف تفلون به شیوه‌ای صحیح،  آن‌ها می‌توانند سال‌ها دوام بیاورند و به عنوان یک یار کمکی همراه شما در آشپزخانه باشند. رعایت این قوانین ساده از ظروف تفلون شما در برابر سایش زودرس و آسیب‌دیدگی محافظت می‌کند و سبب افزایش طول عمر آن‌ها خواهد شد.

عبارت” پیشگیری بهتر از درمان است” فقط در مورد بیماری‌ها صدق نمی‌کند. از این عبارت می‌توان برای نگهداری از ظروف تفلون یا نچسب هم استفاده کرد.

شما با کدام یک از این قوانین و نکات آشنا بودید و کدام یک از آن‌ها را رعایت می‌کردید؟ شما با قوانین نگهداری از ظروف نچسب کویر آشنا هستید؟

2 دیدگاه برای “نکات طلایی برای افزایش طول عمر ظروف نچسب”

  1. پینگ بک: فواید استفاده از ظروف نچسب - داتیس

ارسال یک دیدگاه

سبد خرید